Søk i denne bloggen

torsdag 31. mai 2012

Varmrøkt laks

Laks er jo snadder, så etter inspirasjon fra andre blogger, ble jeg sugen på å ha det igjen.
For å få litt ekstra smak, kan man jo ha på det man liker. Her ble det laget til en saus av brunt sukker, salt, pepper, dill og sennep.

Brukte ca 4 ss brunt sukker, 1 ss salt, 2 ss dill og sennep nok til at jeg klarte å blande det til en tykk saus. 

Men man kan jo prøve seg fram etter egen smak. Det er det som er greit med å holde på litt på egenhånd; man gjør som man føler for. Noen ganger blir det digg, andre ganger blir det hundemat.

Grillen jeg brukte i dag, var Weber Performer. Veldig bra og fleksibel sak.



Laksefilet fra Chile

Ingredienser: Salt, dill, sennep og brunt sukker. Glemte malt pepper, så det hadde jeg på etterpå.

Her er sausen ferdig blandet

Her har laksen lagt et par timer i kjøleskapet, smørt inn med sausen. Jeg glemte å ha pepper i sausen, så det hadde jeg på her.

Indirekte varme med epletre fra Hvaler for røk.

På med laksen og på med lokket og vente i 25 minutter. Da passer det fint med en kald øl.

Salaten til fruen.

Etter 25 minutter ser det sånn ut. Syns ikke det ser noe særlig ut jeg.

Men det ble i grunn ganske bra. Servert med kokt potet, salat og tzaziki. Drikke: "Pink champagne", d.v.s. musserende rosévin. Vet ikke om det er "riktig" men det var i hvertfall godt. Og så er det jo samme farge som fisken. :-)

Det ble en bit til overs, til stor glede blant guttane.


Den beste varmrøkte laksen jeg har smakt, var imidlertid i Skagen for en del år siden. Kjøpte en bit på røkeriet og spiste med ferskt brød, smør og en "Rød Aalborg". DET var digg, det.






1 kommentar:

  1. Heisann!
    Ville bare få informere om at ett nytt norsk grillforum er i igang; www.grillet.no !
    Sees vi?
    mvh
    yetiman aka Henning Hansen
    grillet.no

    SvarSlett