Søk i denne bloggen

torsdag 27. juni 2013

Svinefilet i Mini WSM

Kom over en svinefilet i butikken. Det er ikke store greiene, så jeg brukte derfor Mini WSM'en. Da fileten ikke har jevn tykkelse hele veien, prøvde jeg å surre den litt sammen for jevnere steking. Ikke min sterkeste side men fikk da samlet den litt i sammen. Hadde på samme rub som jeg brukte her. Brukte kirsebærflis for litt lett røksmak. De lå i bløt et par timer først, så de ikke skulle brenne opp for fort. Svinefilet er jo veldig magert og kan derfor lett bli tørt. Jeg tok den av på ca 74 grader. Skulle kanskje tatt den på ca 70 men den ble ganske saftig likevel.





Et termometer i kjøttet og nede til venstre er termometer for måling av røktempen. Dette bør plasserers i nærheten av kjøttet men må ikke berøre rista.

Kirsebærflis for røk.

Og så ryker det...

Termometeret til venstre måler røktempen rett under grillrista og det andre måler kjernetempen i kjøttet. Det store analoge er bare for morro skyld for å sammenligne med det andre. På større griller/røkere kan det vare en del forskjell fra rista og opp til lokket.

Etter to timer er kjernetempen 74 grader og den ble tatt  av.

Har her hvilt alufolie i 20 minutter.

Jeg ville hatt den litt mer rosa men det ble ganske ok. Rimelig saftig og med en liten røkring.


2 kommentarer:

  1. Ser godt ut, tror jeg må investere i en kullgrill til høsten på salg, eller neste sesong!!!

    SvarSlett