Søk i denne bloggen

mandag 17. juni 2013

Pulled pork

Pulled pork (PP) er noe av det beste man kan få av BBQ. (Syns jeg, da). Det lages normalt av svinenakke som blir tilberedt på lav temp over laaang tid i en smoker eller grill med lokk. Tempen i smokeren ligger som regel rundt 110-130 grader. Denne relativt lave tempen gjør at kjøttet blir veldig mørt. Men jeg har ennå ikke fått tak i svinenakke her jeg stort sett holder til. Men spareribs er rimelig lett å få tak i. Og det er nesten like bra. Har laget PP av dette noen ganger før og buken har blitt sprengt og nåla på badevekta har svingt litt mer mot høyre... Med andre ord ganske godt. :-) 

Det jeg lagde til i dag, er i utgangspunktet samme som denne : Ribs 3-2-1. Men istedenfor 3-2-1, ble det 3-3. D.v.s. at ribba lå 3 timer i røk/varme i smokeren og 3 timer pakket i alu.folie med bena opp i smokeren. Deretter var den klar for mishandling av to gafler for å bli PP.

Brukte i dag en rub av like deler Slap Ya Mama Original Blend Cajun Seasoning, paprika og brunt sukker. Slap Ya Mama består av salt, rød og svart pepper og hvitløk.

Når det gjelder røk, så brukte jeg i dag igjen epletre. Bare et liten kvist på ca 2x20cm. (Som er fra epletreet til Fatter på Hvaler). Ble nesten perfekt røksmak.

 Jeg har mange ganger hatt på for mye trevirke som har ført til for mye røksmak. Bedre å prøve seg fram med litt og litt. Og husk at uttrykket "smoking" (røking) i BBQ-verdenen ikke nødvendigvis betyr at maten skal røkes i hjel. Er som regel nok med litt røk i begynnelsen av prosessen.

BBQ-sausen jeg bruker her, har jeg vel nenvt før?
Men uansett, her er den igjen:

Chipotle BBQ-saus
1 kopp ketchup
1/4 kopp brunt sukker
1/4 kopp melasse
2ss sterk kaffe
1ss Tabasco Chipotle (eller etter smak)
Hvis man ikke får tak i melasse går det greit med brunt sukker.
Men jeg tror at melasse gir en litt kraftigere smak.


Alt røres i sammen og settes i kjøleskapet en times tid før bruk.

Chipotle gir en god og litt røkaktig smak. 



Her etter tre timer i smokeren.
Og her etter ytteligere tre timer i alu.folie i smokeren.
Da er det bare å nappe ut bena.....
.... og maltraktere det møre kjøttet.
Det mest tradisjonelle er vel å spise det i burgerbrød med coleslaw.
Litt god BBQsaus, topper hele greiene.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar