Søk i denne bloggen

lørdag 1. september 2012

Spareribs og pulled pork på WSM

Tenkte å gi WSM'en litt å jobbe med, så det ble kjøpt inn svinenakke og spareribs hos Øyvind Karlsen på Manstad. Det lønner seg å bestille på forhånd. Ribsen skjærte de til slik jeg ville ha dem og dem så veldig bra ut. Men jeg liker jo å tukle litt selv, så jeg trimmet dem ned til St. Louis style. Da blir de enda finere og lettere å spise. De lå ca seks og en halv time i smokeren. Det står mer om ribs her.

Svinenakken lå med krydder over natta og ribsen ble krydret en times tid før de ble lagt på. Tror man skal være litt forsiktig med å la ribs ligge lenge med rub (krydder) hvis det er mye salt i det. Kan bli tørt. Brukte nå Grillkrydder fra REMA 1000 og det er ganske salt. På nakken brukte jeg grillkrydder fra Santa Maria. Har ennå ikke laget rub selv men det er mange oppskrifter å finne på nettet.

Men jeg lagde i hvertfall saus selv i dag.  Lagde Teigens BBQ-saus (ikke Jahn men Bjørn-Tore....).

Teigens BBQ-saus
500 g ketchup
250g brunt sukker
1dl sterk kaffe
1ss Tabasco (eller etter smak)

Alt røres godt i sammen og bør stå en times tid for å sette seg. Denne skal holde seg en ukes tid i kjøleskapet.

Lagde også noen meget enkle, bakte bønner. "Lagde" er vel litt drøyt, da bønnene kom ferdige fra en boks... Oppskriften så jeg i Vi Menn.

Baked Beans
2 bokser Heinz Baked Beans
100g bacon i biter
Noen skiver rød løk
2ss Worchestersaus
Passe med Smoked Tabasco (det hadde jeg ikke)

Blandes sammen i en alu.form og settes inn i 200 grader eller tre timer ved 120 grader. Jeg satt det på WSM'en i ca tre timer.


WSM ble fyrt opp med Minion-metoden som jeg har beskrevet her og det ble brukt pecan-tre for røk.

Både nakken og spareribsen ble sprayet med eplejuice flere ganger underveis.




En ca 4,4kg svinenakke 08:30 på morran

Nakken etter drøyt 2 timer

St. Louis style spareribs 

Her har de lagt i to timer

Etter snaut seks timer ser det sånn ut. Så godt som ferdig. På tide å pensle med BBQ-saus.   (Hvis man vil). 

Penslet to ganger med 20 minutters mellomrom. Kan godt pensle fler ganger men det var på tide å ta de av så de ikke ble "overgrillet".

Ille gøtt!

Med modern's coleslaw og bakte bønner.


Resten av bildene er om svinenakken

Sånn var ståa ifølge iGrill-termometeret 00:56.
Etter 17,5 timer ser det sånn ut. Kjøttet har kjernetemp på 89 grader. Skulle hatt et par grader til men futten i smokeren (og meg) begynnte å avta, så nakken ble tatt av og pakket i folie for oppvarming senere.

Var faktisk ikke helt tomt for brensel. Dette syns jeg er veldig bra. Nesten 18 timer uten å etterfylle briketter. Tempen lå sånn ca mellom 115 og 125 grader nesten hele tiden.

Her er nakken varmet opp igjen og klar til fortæring.

Helt OK det her.


1 kommentar: