Søk i denne bloggen

onsdag 3. oktober 2012

Ugly Drum Smoker (UDS)

Da det er dårlig utvalg i griller og smokere her i Natal, må man løse det selv. "Nød lærer naken kvinne å spinne", har jeg hørt. Vel, nød lærer også sulten Pjokk å lage seg en UDS. Har derfor laget meg en Ugly Drum Smoker (UDS) som det kalles. Her er litt om hvordan man lager en og første test med fyr som om det skulle lages mat.



Utgangspunktet.

Hadde en vaskemaskin som tok kvelden. Brukte da en del av trommelen til å lage kullkurv.

Festet trommelen på en kullrist.


Måtte slipe vekk denne falsen for å få lokket til å passe. Dette var et lukket fat som toppen var slått av på. Lettere hvis man får tak i ett fat med løst lokk som hører til hverandre.

Boret tre hull for lufttilførsel.

Vasket med såpe og vann.

Fyret så opp med en sekk kull for å brenne rent.

Tempen stoppet på ca 220 grader med lokket på.

Da jeg gløttet på lokket ble det mer fart i sakene.



Blir litt rot når man holder på. Og væskebalansen må passes på....

Satt in tre stk. 1 toms kuleventiler til å regulere trekken.

Her er skruer for å holde to grillrister og varmedeflektor på plass. Har også satt på en dør for å sjekke kullet underveis.

Kullkurv.

Varmedeflektor for å få indirekte varme opp til kjøttet.

Et fat til å samle drypping fra kjøttet. (Og speilbilde av taket over grillplassen).
Her har den fått litt ny maling og hjul, så man slipper å løfte på seg brokk. Termometer i lokket er fra en Weber kulegrill. Her er det klart til prøvefyring for å sjekke hvordan den virker. 

Ca 4 kg kull.

Har lagt opp etter Minion-metoden med et søkk i midten til å fylle på glødende kull.

Ca et halvfullt opptenningsrør.



La på en bit pecantre for å røke den inn og se om hvordan det så ut.

Litt lekkasje i døra men det er det på WSM også.

Etter ca 10 minutter er det fin røketemp, så trekken ble redusert ned fra fullt åpne ventiler. 

Stengte inn ca 50% på alle ventilene.

Sånn så det ut etter 7,5 timer.
Og sånn var det etter 10 timer. 

Litt for varmt til røking men det var ikke noe på rista denne gangen.

Fremdeles varme her.


Etter over 10 timer er det altså fremdeles litt futt igjen av drøyt 4 kg kull. Syns det ser lovende ut til første test med mat på rista. Apropos rist, så har jeg ikke laget de ennå. Tenkte å jukse litt og få tak i et par 57cm fra Weber, da de passer perfekt. I mellomtiden låner jeg en fra Performeren. Varmedeflektoren og døra ble skjært ut fra et annet fat.

Ellers virker den litt nærvøs og ustabil på tempen. Ganske bra men ikke så stabil som WSM'en. Har justert en del opp og ned på trekken under denne testen. Det er jo mest sannsynlig p.g.a. kullet. På WSM'en har jeg kun brukt briketter og da er det silkeføre. Som kan ses på bildene her, er jo kullet jeg har fått tak i av variabel størrelse. Ville gjerne brukt briketter men de er ikke i handelen her. Og så har jeg ikke noe vann i panna eller noen stener eller sand for å holde mer stabil varme, som jeg har vært inne på her. Kanskje jeg legger på noen varmebestandige murstener neste gang. Vi får se.

Ellers er det vel litt dårlig håndverk her, men det må man vel kunne se gjennom fingrene med, da det kalles en Ugly Drum Smoker? Det mangler også et par praktiske og kosmetiske detaljer som kommer senere,  men uansett, så tror jeg denne dunken er klar for BBQ.

Klikk her for å se hvordan den ble til slutt.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar