Søk i denne bloggen

mandag 11. mars 2013

Bacon Explosion

Grillverdenen er uransakelig og man leser og studerer for å finne noe nytt. Jeg har visst om denne retten en stund men nå var tiden inne for å prøve Bacon Explosion. Ikke noe for folk på kanin-diett eller de med spesielle religiøse overbevisninger.

Bacon Explosion er egentlig bare en slags kjøttpudding rullet inn i bacon. Helst rikelig med bacon. Og så kan man fylle den med hva man vil. Noen fyller den til og med med bacon. Og så skal den selvfølgelig røkes, low and slow. Da er det kjekt med en Weber Smokey Mountain eller som her; en god hjemmelaget UDS.


Er flere måter å sette sammen en Bacon Explosion på, men nå ville jeg prøve som vist nedenfor.

Brukte 1/2 kg kjøttdeig med en halv spiseskje rub-a-dub (kunne sikkert hatt i en hel spiseskje) og to pakker bacon. Fyllet var ris kokt med revet gulrot (takk til min kjære kone som kom med den ideen og tok seg av det), grov pølse av svin, løk, rød og grønn paprika og litt revet mozarella. Den ble røket på ca 120 grader og det tok drøyt to timer. Noen sier at det skal ligge til kjernetempen er 71 grader og noen sier 74. Jeg kjørte til 74. Neste gang skal jeg høre på dem som sier 71, for kjøttdeigen ble bittelitt tørr. Men den totale smaken syns jeg var god.

Tror kanskje det er bedre å bare trykke ut kjøttdeigen og strø på krydder istedenfor å blande det inn og kjevle ut som jeg gjorde i dag. Kjøttdeig vil jo helst ha minst mulig behandling for ikke å bli tørr. Men uansett, så er jeg ganske sikker på at jeg vil lage dette flere ganger i en eller annen variant.




Kjøttdeigen kjevlet til en snau centimeter tykkelse i en zip-lock pose.


Så snitter man opp posen på hver side og har på fyllet. Med hjelp av posen, er det lettere å rulle det sammen.


Så kan man tvinne det i plastfolie så den blir fin og stram.

Nå er ikke jeg noen vever men prøvde og sånn ble det altså. Så ruller man det inn i bacon. Går sikkert bra med litt mindre bacon...

Så er det fyr i UDS'n med Minion-metoden. Den som ikke vet hva det er, får google eller forbli tilbakestående.

Inn med termometer.

Koser seg i røk av epletre fra Hvaler.


Ville prøve å få litt mer farve og kanskje sprøtt bacon, så jeg kjørte opp tempen mot slutten. Med lokket på gløtt og alle tre luftinntak fullt åpne, blir det mere trekk og kullet tar av.




Ble fin farve men ikke så sprøtt bacon.

Hadde på litt BBQ-saus de siste minuttene.

Så skal der hviles i ca 15 minutter.
Pen å se på i hvertfall.

Da er det på tide å skjære opp.

Syns det så bra ut jeg.

Det ble godt men neste gang skal den ut på 71 grader for å muligens å bli litt mer saftig.

Til denne retten passer det utmerket med en kald pils.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar