Søk i denne bloggen

mandag 22. oktober 2012

Pulled pork (no har me juksa litt) og brisket

Pulled pork er skikkelig digg men jeg har vanskeligheter med å få tak i svinenakke her i Natal. Men det går utmerket å "jukse" litt og bruke spareribs isteden. De lå nesten fire timer i Mein Teil og ca to timer til pakket i alufolie med litt eplejuice og bena opp. Var da så mørt at det var lett å dra ut bena og dra i fra hverandre kjøttet. Spises i hamburgerbrød med coleslaw og BBQsaus. Blir ikke så mye bedre enn det.

Kom over et par briskets (oksebryst) her om dagen. Det måtte jo prøves. Rubbet kun med grovmalt pepper og salt rett før de ble lagt i smokeren. De lå i røken ca 8 timer. Tok de ut da kjernetempen var 88 grader og pakket de i alufolie ca en halv time for å hvile. Da jeg skulle skjære opp den første, ble jeg litt skuffet, da den ytterste biten var ganske tørr. Hunden min Adolf, som satt å passet på at jeg skjærte riktig, ble imidlertid fornøyd. Men etter å ha skjært et par-tre skiver, ble jeg også fornøyd. P.g.a. fettet ble det  skikkelig mørt og saftig. 

Brukte en drøy neve med kirsebær-chips som hadde lagt i vann over natten og en chunk med pecantre for røk. Temperaturen i smokeren lå rundt 120 grader.

Invidde også det nye opptenningsrøret mitt. Det gamle er i ferd med å gå i oppløsning. Regner med at det nye vil holde lenger, da det er i rustfritt stål.









2 stk. briskets. 1,6 kg og 2,0 kg

To briskets og ribs



Enkelt å dra ut bena.


Maltraktert spareribs og coleslaw.

Smokey Joe toaster hamburgerbrød.

Er ikke så mye som er bedre enn dette.

Brisketene ble tatt av og pakket i alufolie ved 88 grader kjernetemp.



Etter ca 8,5 timer, er det fremdeles masse kull igjen. Hadde på ca seks kg på morran.

Har her hvilt ca en halv time i folie.

Fin røkring og mørt kjøtt.










3 kommentarer:

  1. Really nice food this. but if you try to get pork shoulder? that would be nice for PP. or if you get a whole neck (the one you would have used for pork chops) that's what i have used some times. But again, NICE :)

    SvarSlett
  2. Hoi!

    Hvor kjøper du kjøttet ditt? Får så mye dårlige greier i ferskvarediskene i de forskjellige kjedene. Tynne slentrete spareribs osv. Eller kanskje du vet hva man skal spørre etter for å få skikkelige saker? Har såvidt jeg vet ingen ordentlig slakter i nærheten, og i Oslo har de bare halalslaktere..

    Takker!

    SvarSlett
  3. Kjøttet jeg brukte her, kjøpte jeg på Makro i Natal. :-)

    SvarSlett