Søk i denne bloggen

torsdag 19. desember 2013

BBQ Red Pork - Grillet svinekam

Kom over Roast Red Pork Seasoning Mix i en asiatisk butikk sist jeg var i Norge. Det lignet på noe jeg hadde smakt før, så jeg ville prøve det.

Lombo er populær julemat her i Brasil men da helst laget i stekeovn med andre krydder og gjerne fyllt med et eller annet. Etter det jeg kan finne ut, tror jeg det er det samme som svinekam. Hvis jeg tar feil, så kommenter gjerne nedenfor. Dette er veldig magert kjøtt og blir lett tørt, så det lønner seg å ta det av varmen i tide.

Kjøpte en lombo (svinekam?) på 1,6 kg. Posen med Red Pork kryddermix inneholder to mindre poser. Brukte den ene til å gni inn svinekammen. Pakket den i plast og lot den ligge i kjøleskapet i 14 timer.

Inspirert av den ene oppskriften på pakken, laget jeg en saus jeg tenkte kunne være fin å pensle med.
Blandet sammen:
-Den andre pakken med krydder
-1/4 kopp appelsinjuice
-1/4 kopp BBQ-saus
Penslet tre ganger med denne mot slutten.



Roast Red Pork Seasoning Mix fra Thailand.

Oversiden

Undersiden

Rubbet med kryddermixen.

Inn i kjøleskapet.

Inn i grillen med termometer.

Prøvde å holde ca 200 grader.

Etter 1 time var kjernetempen 46 grader og jeg penslet første gang med sausen.

Før første pensling.

Penslet første gang.

Her er det egentlig ferdig med en kjernetemp på ca 63 grader. Men syns den var litt blek å se på. Ja jeg vet det er "red pork" men jeg ville ha litt mer farve.

Rullet den litt rundt over direkte varme for å få litt finere farve og bedre karamellisering.

Og farve fikk den....

Tid for hvile. Ca 15 minutter.

Det kan kanskje lønne seg å skjære enda tynnere skiver?

Den ble nok et par grader for høy kjernetemp til slutt men ble likevel rimelig saftig.

Serverte med Dua Gia (dessverre uten bønnespirer) og Mac'n'cheese.

Spesielt det lyse kjøttet er jo veldig magert. Kunne gjerne vært litt mer saftig. Det øverste, mørkere kjøttet ble best. Men det lønner seg å skjære tynne skiver. Men den totale smaken av krydderet og sausen ble veldig bra. 


Og drikke til? Syns denne satt som et skudd til dette krydderet. Og en kald øl selvfølgelig.


Klikk her for oppskrift på Dua Gia.

Klikk her for oppskrift på Mac'n'cheese.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar